Keto griep

Je volgt een keto dieet of bent van plan dat te volgen. Je hebt je verdiept in het dieet en bent dan ongetwijfeld de term “keto griep” tegengekomen. Grote kans dat die term je afschrikt. Dat is nergens voor nodig. Hoewel de keto groep bij veel mensen voor kan komen die gestart zijn met het keto dieet, is deze slechts van tijdelijke aard en een heel duidelijk bewijs dat het keto dieet voor jou werkt.

Wat is die keto griep precies en hoe ga je ermee om? In dit artikel lees je er alles over.

 

Wat is de keto griep?

De keto griep is een verschijnsel waarbij je lichaam went aan je nieuwe levensstijl, je ketogene dieet. Tijdens het volgen van een keto dieet ontdoet je lichaam zich van koolhydraten. Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van glucose (suikers). Door ketose (het doel van een keto dieet) wordt je lichaam gedwongen om vetzuren als brandstof te gaan verbranden in plaats van suikers.

Deze overgang is een enorme aanpassing voor jouw lichaam. Als je veel suikers hebt gegeten, krijg je te maken met afkickverschijnselen. Dat is wat de keto groep wordt genoemd.

 

Verschijnselen bij keto griep

Heb jij last van de keto griep? Er zijn veel verschijnselen die bij de keto griep komen kijken. De meest voorkomende hebben we voor je op een rijtje gezet:

  • Overgeven en misselijkheid
  • Diarree
  • Constipatie
  • Futloosheid
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Kramp in de spieren
  • Duizeligheid
  • Slechte concentratie
  • Slaapproblemen
  • Maagpijn

Het verschilt van persoon tot persoon of je überhaupt verschijnselen van de keto griep ziet, meerdere verschijnselen of enkele verschijnselen.

 

Verloop van de keto griep

De symptomen houden vaak een paar dagen aan, maar meestal niet langer dan een week. Ieder lichaam reageer hier anders op. Je hoeft niets te doen tegen de keto griep. Die gaat vanzelf weer over.

Het is dan ook niet nodig om je dieet aan te passen of terug te schroeven. Tenzij je dat liever wel doet, natuurlijk. Belangrijk is om te weten de keto griep zich alleen laat zien als het ketogeen dieet werkt. Zie het dus als een motivatie om door te gaan (ook al is het even afzien)!

 

Wat kun je doen tegen de keto griep?

Het is niet zo dat je de keto griep makkelijk de kop indrukt. Maar er zijn wel dingen die je kunt doen om de symptomen te verminderen. We zetten ze voor je op een rijtje:

  • Zorg dat je veel vocht binnenkrijgt (want je verliest ook veel vocht tijdens de keto griep);
  • Zorg dat je ook zout binnenkrijgt om te voorkomen dat je elektrolyten (een stofje dat je fut en concentratievermogen geeft) verliest;
  • Blijf in beweging (door te fietsen en te lopen, zweet de griep eruit);
  • Eet meer vetten en calorieën (bekijk recepten voor vetbommetjes om meer energie te krijgen);
  • Slaap veel en zorg voor een goede nachtrust (zodat je lichaam zich kan herstellen en stress geen vat op je krijgt).

 

Conclusie

De keto griep is een verschijnsel waar veel mensen mee te maken krijgen als ze begonnen zijn aan een keto dieet. De keto griep is tijdelijk. Probeer het te zien als het bewijs dat je ketodieet aanslaat en gaat werken. De verschijnselen van de ketogriep kun je verlichten door vocht en zout binnen te krijgen, veel te bewegen, meer vetten en calorieën te eten en je nachtrust serieus te nemen.

Wil je minder snel overstappen op een keto dieet en voorkomen dat je de keto griep krijgt? Dan kan het lonen om te starten met een dieet dat het midden houdt tussen ketogeen en koolhydraatarm. Bekijk dan de Afslank Receptenbijbel eens, het beste kookboek voor mensen die twijfelen en van zowel een keto dieet als een koolhydraatarm dieet willen profiteren.

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie