Vegetarisch keto dieet

Het ketogeen dieet doet misschien vooral denken aan het eten van veel vlees. Hoe zit dat nu als je vegetariër bent en toch van de voordelen van het ketodieet wil profiteren?

Het zou verkeerd zijn om vlees als basis van het ketodieet te zien. De basis bestaat uit gezonde vetten en heel veel groenten (groene groenten). Vegetariërs hoeven zich dus niet buitengesloten te voelen en kunnen prima een ketodieet volgen.

In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten als je een vegetarisch ketogeen dieet wil volgen.

 

Groene groenten

Groene groenten zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen. Denk aan vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels. Deze vind je onder meer in spinazie en boerenkool. Hier vind je ook het essentiële vitamine K, waardoor de calcium uit zuivelproducten nog beter door je lichaam wordt opgenomen.

Als vegetariër is het belangrijk om 400 gram groenten te nuttigen.

Eet naast de genoemde groene bladgroentes ook gefermenteerde groenten, zoals kimchi en zuurkool. Deze twee houden de darmflora gezond, maar verbeteren ook de opname van mineralen en vitaminen.

Bekijk ook ons overzicht met vegetarische keto recepten.

 

Wees kritisch naar vleesvervangers

Eet jij vleesvervangers? Wees dan kritisch. Hoewel veel vleesvervangers nauwelijks nog te onderscheiden zijn van echt vlees, wordt er wel veel aan toegevoegd. Denk aan dextrose.

Bij het zoeken naar vleesvervangers moet je goed op de ingrediënten letten. Vleesvervangers die veel eiwitten bevatten (zoals producten op basis van soja) zijn vaak goed in een ketodieet te passen. Producten op basis van tarwe bevatten echter veel koolhydraten die je juist niet binnen moet krijgen.

 

Eet genoeg eiwitten

Eiwitten haal je vaak uit vlees en vis, maar niet uit groenten. Hoewel eiwitten het in een ketodieet afleggen tegen  vetten, is het wel belangrijk om een kleine basis eiwitten binnen te krijgen. Een goede manier is bijvoorbeeld om eieren te eten. Hier zitten alle belangrijke aminozuren in, maar ook vitaminen (B2, B12, D en E) en mineralen (foliumzuur en ijzer).

Binnen het ketodieet mag je meer eieren op een dag eten. Combineer die met bijvoorbeeld de rode paprika om aan meer ijzer te komen. Of haal lekkere recepten uit het ketogene kookboek ‘de Afslank Receptenbijbel’.

 

Ken het belang van gezonde vetten

De gezonde vetten (onverzadigde vetten) vormen de belangrijkste basis van het ketodieet. Combineer deze met eiwitten en je bent goed bezig. Noten en zaden kunnen helpen. Hierin zitten heel veel eiwitten. Ga vooral voor deze noten en zaden:

  • Pompoenzaad
  • Zonnebloempitten
  • Amandelen
  • Lijnzaad

Kijk wel goed naar de hoeveelheid die je nuttigt en tel de koolhydraten kritisch. Met noten en zaden krijg je ongelooflijk veel gezonde vetten en eiwitten binnen, maar helaas ook koolhydraten.

 

Neem supplementen

Op zich is een ketogeen dieet ook voor vegetariërs prima te volgen zonder supplementen, maar deze kun je wel als aanvulling gebruiken. Supplementen met extra vitamine B12, vitamine D, zink, ijzer of omega 3 kunnen helpen als je je futloos voelt,

 

Kookboek

Wil je rustig aan beginnen, omdat je het ketodieet een succes wil laten zijn? Dan adviseren we je een kijkje te nemen in de Afslank Receptenbijbel. Dit is een kookboek dat gebruikt wordt bij het koolhydraatarme dieet en het ketogeen dieet. Het boek bevat veel recepten op basis van enkel groenten en is dus prima geschikt voor vegetariërs. Voor de meeste gerechten met vlees of vis zijn vervangers te gebruiken. Veel van onze bezoekers beginnen met de Afslank Receptenbijbel als ze een ketodieet met succes willen volgen.

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie