Tips om alles uit je ketodieet te halen

Goed, je bent om. Je hebt besloten om het ketodieet te gaan volgen en op die manier vet te verbranden. Het ketodieet is een intensief, maar uiterst effectief dieet. Jaarlijks verliezen tienduizenden mensen in Nederland heel veel kilo’s met dit dieet. Hoe het werkt, lees je hier.

Om jou nog meer te stimuleren het beste uit je ketogeen dieet te halen, delen we hier 10 tips.

 

#1 Begin goed

Een goed begin is het halve werk. Om die reden moet je beginnen op een moment dat je er klaar voor bent je leven op de schop te gooien.

Kies een goed moment. Bij voorkeur heb je enkele dagen tot weken de tijd om aan je nieuwe ritme en gerechten te wennen en je goed in te lezen. Want er gaan wat zaken veranderen.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan adviseren we je dit weekmenu (gratis) te gebruiken om op te starten. Bevalt het? Ga dan door!

 

#2 Leg een voorraad aan

Tijdens het ketodieet mag je bepaalde producten niet meer eten. Andere producten moet je juist wel eten. Dit zijn producten met bepaalde vetten. Zorg ervoor dat je deze altijd in huis hebt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Aan wat voor producten moet je nu denken? Bijvoorbeeld kaas, eieren, olie, avocado, vlees, vis en noten en zaden.

 

#3 Lees de etiketten

Binnen het ketogeen dieet mag je per dag niet meer dan 50 gram koolhydraten eten. Je zal er snel achter komen dat dit heel weinig is. Controleer de etiketten van je voeding altijd goed en reken uit dat je er niet overheen gaat. Waar je bij een ander dieet soms nog wel “weg kunt komen” met wat calorieën meer, raak je bij wat koolhydraten meer gewoonweg niet in ketose. Dan doe je alles dus voor niets… Belangrijk dus, die etiketten!

 

#4 Meten is weten

Ben je nu in ketose of niet? Het is belangrijk om dat vast te kunnen stellen. Meten doe je met ketostrips. Zeker in het begin moet je geregeld meten, want je raakt dan vrij snel ook weer uit ketose (zeker als je nog aan het wennen bent). Laat het meten ook niet los als je wat verder bent. Het zou zonde zijn als je niet in ketose bent…

 

#5 Wen aan een ritme

Ontbijt, lunch en diner. Meer heb je in principe niet nodig, als je er maar voor zorgt dat je alles binnenkrijgt. Ben jij geen eter die op vaste momenten wil eten? Prima, maar plan dan meer kleinere momenten in. Zorg ervoor dat je van maaltijd naar maaltijd plant en bereken ook je koolhydraatinname. Zeker de eerste weken kun je baat hebben bij een weekschema.

 

#6 Experimenteer met eten

Het ketogeen dieet staat je niet meer toe om alles te eten. Probeer echter wel te experimenteren met voeding. Er zijn veel interessante receptenboeken voor het ketodieet op de markt. Daarin staan de lekkerste gerechten. Probeer ze uit en bewaar vooral de lekkerste gerechten in een speciaal mapje of noteer ze ergens, zodat je ze geregeld kunt maken. Op die manier maak je een weekmenu op maat, naar jouw voorkeuren en smaak.

 

#7 Groenten

Groenten zijn heel belangrijk bij het ketogeen dieet. Je haalt er vitaminen en mineralen uit die voorkomen dat je hier tekort van krijgt. Groenten vervangen veel koolhydraatrijke producten. Wen dus aan het eten van veel groenten en probeer ook af en toe eens nieuwe groenten uit.

 

#8 Houd je vooruitgang goed bij

Hoe gaat het met jouw dieet? Het is belangrijk om die vraag goed te kunnen beantwoorden. Als het even niet goed gaat, heeft dat direct effect. Zeker bij een streng dieet als het ketodieet kan een kleine verandering een groot verschil veroorzaken.

Houd dan ook per dag je vorderingen bij. Wat eet je? Hoe voel je je? Wat is het resultaat? Hoe vaak ben je in ketose? En… merk je al iets?

Een dagboekje kan ook motiverend werken als je er even klaar mee bent. Lees het rustig terug en denk aan het doel dat je voor ogen hebt.

 

#9 Drink veel water

Ook al verlies je veel gewicht, je moet je vocht aan blijven voeren. Vocht is belangrijk voor de werking van je organen, maar ook om je nieren te laten functioneren. Daarbij vult water zonder dat het je dikker maakt. Veel water drinken voorkomt ook dat je andere drankjes gaat nuttigen waar toch weer veel suikers in zitten (denk eraan: geen limonades, alcohol en vruchtensappen meer…)

 

#10 Doe het niet alleen

Niets is zo vervelend om er alleen voor te staan. Zoek daarom een maatje. Met een maatje kun je evalueren, recepten uitwisselen, vorderingen bijhouden en – nog veel belangrijker – elkaar steunen en verder helpen als je het even niet meer ziet zitten.

Met een maatje kun je ook successen vieren. Spreek af dat je bij een bepaald resultaat iets gezelligs gaat doen of koop wat leuks voor elkaar. Samen afvallen met het ketogeen dieet zal beter werken dan wanneer je er helemaal alleen voor staat.

 

Heb jij nog andere tips? Laat een reactie achter en help anderen!

Geef een reactie