Netto koolhydraten is typisch zo’n term die je in het ketodieet tegen kunt komen, maar waarvan je waarschijnlijk (nog) geen idee hebt wat het betekent. Netto koolhydraten zijn de totale koolhydraten zonder de vezels.

Heb je bijvoorbeeld een maaltijd met 20 gram koolhydraten, waarvan 4 gram vezels waren, is het aantal netto koolhydraten 16 gram.

 

Etiketten

Op de etiketten kun je precies zien wat de voedingswaarden zijn. Binnen het ketogeen dieet en het berekenen van de netto koolhydraten zijn daarbij twee voedingswaarden van belang:

  • Koolhydraten
  • Vezels

Het sommetje is verder heel eenvoudig. Het aantal koolhydraten neem je als totaal en het aantal vezels haal je daarvan af.

Etiketten en netto koolhydraten

In dit voorbeeld zie je dat er 3,5 gram koolhydraten (in dit geval ook nog eens 3,5 gram suikers) in het product zitten en 0,5 gram vezels. 3,5 – 0,5 maakt 3 gram koolhydraten netto.

 

Netto koolhydraten per maaltijd berekenen?

Op etiketten staat het aantal koolhydraten altijd per 100 gram aangegeven. Maar je eet niet precies 100 gram van elk levensmiddel en dus moet je een andere berekening loslaten op je maaltijd. Hoe doe je dat precies?

Wanneer je een streng ketogeen dieet volgt, houd je goed bij hoeveel gram je ergens van eet.

Deel nu het netto aantal koolhydraten door 100. Het antwoord vermenigvuldig je weer met het aantal gram dat je ergens van gegeten hebt.

Bijvoorbeeld: Bram eet een product met 15 gram netto koolhydraten per 100 gram. Van dit product eet hij slechts 40 gram. Hij deelt 15 gram netto koolhydraten door 100 (15 : 100 = 0,15). Dat betekent dus 0,15 netto koolhydraten per 1 gram voeding.

1 gram moet hij met 40 vermenigvuldigen om op de hoeveelheid uit te komen die hij van dit product at. Dan moet hij ook 0,15 netto koolhydraten vermenigvuldigen met 40. Hij eet dus 6 gram netto koolhydraten.

 

Vezels

Nu we toch over vezels begonnen zijn, is het goed om te weten dat er twee soorten vezels zijn:

  • Fermenteerbare vezels
  • Niet-fermenteerbare vezels.

Fermenteerbare vezels worden in de dikke darm afgebroken en zorgen voor ene kleine hoeveelheid calorieën. De niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken en leveren ook geen calorieën.

Men gaat er bij het berekenen van het netto aantal koolhydraten vanuit dat vezels geen effect hebben op de bloedsuiker en deze daarom van het totaal aantal koolhydraten kunnen worden afgetrokken.

Helaas klopt dit niet helemaal. De fermenteerbare vezels leveren wel degelijk energie en hebben dus ook effect op het bloedsuikergehalte. Alleen de niet-fermenteerbare vezels hebben geen effect.

Daarom is het ook aan te raden om altijd uit te blijven gaan van het totaal aantal koolhydraten en niet van het netto aantal. Je weet immers niet of het om fermenteerbare of niet-fermenteerbare vezels gaat (want dat staat ook niet op de etiketten).

Bovendien werkt het tellen van totale koolhydraten in je voordeel. Mochten er toch fermenteerbare vezels inzitten, dan werken die positief op je bloedsuikergehalte en zullen ze deze verlagen. Precies wat je nodig hebt dus.

 

Netto koolhydraten of totaal aantal koolhydraten

Zoals gezegd adviseren we je om uit te gaan van het totaal aantal koolhydraten. Dan zit je altijd goed en ga je niet per ongeluk de fout in met fermenteerbare vezels.

Mocht je echter wel het netto aantal koolhydraten willen berekenen, is dat natuurlijk prima. Zorg dan wel dat je weet waar je mee bezig bent.

Geef een reactie