Maak het ketodieet makkelijker

Het ketodieet aan het volgen, maar vind je het toch nog lastig? Veel mensen lopen aan tegen het vinden van de juiste balans van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Hoewel het ketodieet sterk doet denken aan een koolhydraatarm dieet, is het toch echt een stuk strenger. En waar je bij een koolhydraatarm dieet de koolhydraten vervangt door eiwitten, is dat bij een ketogeen dieet zeker niet de bedoeling.

In ons uitgebreide artikel heb je kunnen lezen dat een keto dieet je toestaat om 70-75% van je voeding uit vetten te halen, 20% uit eiwitten en zo’n 5% uit koolhydraten. Maar niet voor iedereen is dat even eenvoudig te realiseren.

Ben jij volhardend en wil jij echt profiteren van de vele voordelen die een ketodieet te bieden heeft? Dan helpen we je op weg om het ketodieet makkelijker te maken met deze 6 tips.

 

#1 Neem tijd om te wennen

Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan je nieuwe dieet. Bij een koolhydraatarm dieet is dat ook zo, maar bij een ketogeen dieet nog iets meer. Het is immers extremer en strenger dan een koolhydraatarm dieet.

Plan dus het moment waarop je start. Zorg dat je agenda leeg is en je de tijd hebt om je dieet goed te starten. Een keto dieet starten in een drukke periode is zo goed als zinloos.

Wees ook voorbereid op de keto griep, een vast verschijnsel bij het overschakelen naar een ketogeen dieet.

 

#2 Eet veel groente

Het is belangrijk om genoeg vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten binnen te krijgen. Er is geen makkelijkere manier om dat te doen dan groenten eten. Ander voordeel is dat je direct minder calorieën eet, waardoor je calorie-inname in balans blijft (vetrijke voeding bevat immers veel calorieën en daar moet je ook veel van eten).

 

#3 Maak een planning

Zorg dat je een planning hebt van wat je wanneer eet. Zo hoef je niet te bedenken wat je gaat eten als je net uit je werk komt en is er geen risico dat je je toch niet aan je dieet houdt. Ook als je vaak buiten de deur bent is het goed om te plannen, want je kunt dan zorgen dat je snacks en maaltijden bij je hebt die passen in je dieet.

Hulp nodig? Download dan een gratis weekmenu met boodschappenlijstje en recepten om je op weg te helpen.

Keto weekmenu

 

#4 Zorg voor de juiste boodschappen

Ketogene ingrediënten zijn erg belangrijk binnen een ketodieet. Zorg dat ook dat je ze altijd in huis hebt en niet in de verleiding kunt komen om even – voor het gemak – iets te pakken dat niet ketoproof is. Dat kan namelijk funest zijn en je direct uit ketose halen of ketose uitstellen.

 

#5 Houd bij hoe je vooruitgang is

Houd je vooruitgang bij. Enerzijds kun je zo in de gaten houden hoe het gaat, anderzijds zal je gemotiveerd raken om door te gaan als je de resultaten ziet.

Een ketogeen dieet is complex en niet direct op gewicht te zien. Je zal niet echt het gevoel hebben dat je afvalt in het begin, omdat je vetmassa plaatsmaakt voor spiermassa en spiermassa zwaarder is (ja, je kan dus zwaarder worden!). Weet wel dat dit om spieren gaat, tijdelijk is en uiteindelijk zal resulteren in veel meer vetverlies.

De beste manier om je vooruitgang in beeld te brengen is door foto’s te maken en je omtrek te meten, niet je gewicht.

 

#6 Sluit koolhydraten niet volledig uit

5% koolhydraten is en blijft 5% koolhydraten. Een keto dieet is niet zonder koolhydraten en dat is ook absoluut niet aan te raden.

Je lichaam heeft koolhydraten nodig om aan energie te komen. Houd aan dat je dus niet alleen maximaal 50 gram koolhydraten per dag eet, maar ook een minimum van 25 gram.

 

Samenvatting

Het keto dieet is voor iedereen anders. Voor de één werkt het snel en makkelijk, voor de ander is het harder werken. Bedenk dat het hoe dan ook de moeite zal lonen om het ketogeen dieet goed te volgen. Maar maak het voor jezelf makkelijker door tijd te nemen om te wennen, een goed moment uit te kiezen om te starten, een planning van gerechten bij te houden, veel groentes te eten, de juiste boodschappen in huis te halen en je vooruitgang goed bij te houden. Voorkom dat je teveel of te weinig koolhydraten eet en houdt minimaal 25 tot maximaal 50 gram per dag aan.

Geef een reactie