Het ketogeen dieet is niet nieuw. Al in de jaren twintig van de vorige eeuw werd een ketogeen dieet gebruikt om epilepsie aan te pakken. Intussen is het ketodieet opnieuw in trek en wordt het gebruikt als manier om razendsnel vet te verbranden.

Wat is nu precies dat klassieke ketogeen dieet? In dit artikel ontdek je:

  • Wat het klassieke ketogeen dieet is
  • De uitgangspunten van dit klassieke dieet
  • Hoe het klassieke ketodieet werkt

 

Wat is het klassieke ketogeen dieet?

Het klassieke ketogeen dieet gaat uit van normale voedingsmiddelen. Dat betekent dat onder meer boter, margarine, mayonaise en slagroom gewoon zijn toegestaan.

De verdeling binnen het klassieke dieet is als volgt:

  • 90% komt uit vet
  • 10% komt uit koolhydraten en eiwitten

Verdeling klassiek keto dieet

Net als bij een koolhydraatarm dieet worden onder meer de volgende voedingsmiddelen geschrapt:

  • Brood
  • Rijst
  • Aardappelen
  • Tussendoortjes die veel suikers bevatten

 

Wie het klassieke ketogeen dieet volgde, moest goed rekenen en de inname ook goed bijhouden. Het ging hier immers om het verminderen van epileptische aanvallen. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker om een ketogeen dieet te volgen, omdat de verpakkingen van voeding veel informatie bevatten.

 

Uitgangspunten klassiek ketogeen dieet

Binnen het klassieke ketogeen dieet geldt een ratio van 4:1. Daarin is de verdeling van 90% uit vetten en 10% uit koolhydraten en eiwitten grotendeels terug te zien. De ratio kan echter verschillen. Deze kan ook 3:1 of zelfs 2:1 zijn.

Met het oog op de aanpak van epilepsie werd dit per persoon op maat vastgesteld en gehanteerd.

 

Hoe werkt het klassieke ketogeen dieet?

De werking is in principe gelijk aan het ketodieet dat we vandaag de dag volgen. Door koolhydraten te beperken en meer vetten te nuttigen, treedt het lichaam in ketose. Daardoor komt het metabolisme (vetverbranding) sneller op gang.

Vroeger werd gedacht dat de ketonen die hierbij gevormd werden een epileptische aanval konden voorkomen.

Het is belangrijk om ketose te meten in de opbouwfase. De ketose mag niet te laag en ook niet te hoog zijn. Regelmatig meten is dus van cruciaal belang. Dit kan door middel van ketosticks (kleine stripjes die je in je urine kunt houden en die aan de hand van verkleuring de mate van ketose aangeven).