Keto dieet of koolhydraatarm

Mensen die beginnen met afvallen twijfelen nogal eens tussen het ketodieet of het koolhydraatarme dieet. Om een goede keuze te kunnen maken is het belangrijk om te weten welke verschillen er zijn. In dit artikel leggen we je dat nog eens haarfijn uit, zodat jij kunt bepalen welk van de twee diëten het beste zal werken.

 

Het ketodieet

Een ketodieet staat eigenlijk bekend als een streng koolhydraatarm dieet. Dat komt omdat het ketodieet – ook wel ketogeen dieet of ketose dieet genoemd – in feite enkel en alleen de strengste fase van het koolhydraatarme dieet volgt.

In deze fase schakelt het lichaam over om niet langer koolhydraten (lees: glucose) te verbruiken om aan energie te komen, maar eerder opgeslagen vet. Daardoor komt je metabolisme op gang en val je af. Deze staat van je lichaam wordt ketose genoemd. In ketose verbrand je voortdurend vet.

Veel mensen kiezen om die reden voor het dieet.

Echter is deze strenge fase best een aanpassing. Bepaalde producten mag je niet meer eten en je moet drastisch minderen met koolhydraten. In plaats daarvan moet je meer vetten eten om daar je energie (calorieën) uit te halen. Je eetpatroon verandert en even snoepen of snacken is er echt niet meer bij. Hoe het dieet verder werkt lees je natuurlijk in ons uitgebreide artikel over het ketodieet.

 

Koolhydraatarm dieet

Het ketodieet is dus de strengste fase van het koolhydraatarme dieet en daarin zit dan ook het belangrijkste verschil. Het koolhydraatarme dieet is makkelijker vol te houden. Je mag maximaal 30 procent van je energie uit koolhydraten halen (lees: tussen de 50 en 150 gram koolhydraten per dag). Vooral in de eerste weken verlies je veel vet en daarna is het zaak om je streefgewicht te bereiken en op gewicht te blijven.

Een koolhydraatarm dieet is minder streng en vergt minder aanpassingen. Je kunt nog heel veel producten blijven eten en af en toe snoepen mag best.

Het koolhydraatarme dieet is dan ook om die reden heel erg populair onder mensen die makkelijk af willen vallen. Een ander groot voordeel is dat je ook minder snel in een dip terecht komt. De koolhydraatarme recepten zorgen dat energie beetje bij beetje wordt vrijgegeven en je dus niet snel honger zult hebben.

 

Keto of koolhydraatarm? Keuze is persoonlijk.

Eerlijk is eerlijk: het ketodieet is het meest effectieve dieet. In korte tijd kun je heel vele kilo afvallen. Mensen die meer dan 20 kilo willen kwijtraken en daar snel aan willen beginnen, kunnen dan ook het beste voor keto kiezen. Echter, zij moeten wel discipline en doorzettingsvermogen hebben en tegen een stootje kunnen.

Het koolhydraatarme dieet kan tot hetzelfde resultaat leiden, maar de weg erheen is langer. Mensen die een druk bestaan leiden, weinig tijd hebben om te koken en boodschappen te doen, kunnen beter voor het koolhydraatarme dieet kiezen. Ze zullen dan ook niet voortdurend in ketose verkeren (en dus niet voortdurend vet verbranden), maar daardoor wel meer energie houden.

 

Middenweg?

Weet je nog niet wat je wil? Dan raden we je aan om voor een middenweg te kiezen. Doe af en toe ketogeen, maar ga vooral beginnen met koolhydraatarm. Het receptenboek de Afslank Receptenbijbel is wat dat betreft de beste start. Het boek is bedoeld voor mensen die op een snelle manier koolhydraatarm willen afvallen en vet willen verbranden, maar wordt ook gebruikt voor mensen die een ketogeen dieet volgen. In het boek tref je meer dan 100 recepten en heel veel praktische informatie (zoals boodschappenlijstjes en weekmenu’s).

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie