Keto dieet voor beginners

Het ketodieet legt de nadruk op koolhydraatarme en vetrijke voeding. Veel mensen volgen het ketodieet en zijn daar de nodige kilo’s mee afgevallen. Wat is het keto dieet precies? Wat eet je wel en wat eet je niet? En nog belangrijker: is het ketogeen dieet iets voor jou?

 

Het ketodieet is meer dan een trend

De fase dat het ketodieet een trend was ligt achter ons. Nog altijd is er een toenemende interesse in het ketodieet. Dat komt onder meer door de vele resultaten die ermee geboekt worden. Mensen vallen er kilo’s mee af, hebben veel energie en daarmee de motivatie om door te gaan met het bereiken van hun doel (of dit nu het opbouwen van spiermassa of het verliezen van vet is).

Een keto dieet laat je voornamelijk vetten eten, tegenover zo min mogelijk koolhydraten en weinig eiwitten. Daarmee druist het keto dieet tegen klassieke diëten in. Die laten je immers veel koolhydraten en weinig vetten eten!

 

Effectief

Veel koolhydraten en weinig vetten eten, zoals bij de oude diëten, blijkt nauwelijks effectief te zijn. Het gaat er juist om onderscheid te maken in koolhydraten en verder gezonde vetten te nuttigen. Diverse studies en andere diëten onderschrijven dit idee. Kijk maar:

  • Een koolhydraatarm dieet maakt onderscheid tussen slechte en goede koolhydraten. In plaats van slechte koolhydraten worden er gezonde vetten en eiwitten genuttigd.
  • Het Pioppi-dieet zweert bij het gebruik van onverzadigde (gezonde) vetten tegenover koolhydraten.
  • Het mediterraan dieet bevat veel vis en vet en sluit wederom koolhydraten uit.

Daarnaast is het goed om te weten dat een koolhydraatarm dieet uit verschillende fases bestaat. De strengste fase van het koolhydraatarme dieet is in feite het ketogene dieet. Het verschil is dat je bij het ketogeen dieet continu in die fase blijft en dit bij het koolhydraatarme dieet tijdelijk is. Het voordeel is wel dat afvallen een stuk sneller gaat.

 

Oorsprong ketogeen dieet

Oorspronkelijk werd het ketogeen dieet niet gebruikt om af te vallen. Het werd gebruikt door epilepsiepatiënten om epileptische aanvallen te verminderen. In de loop der jaren is het echter uitgegroeid tot het dieet dat we nu kennen.

 

Werking van het ketodieet

Het ketodieet stuurt aan op het raken in ketose. Wie in ketose is, verbrandt vet. In staat van ketose gaat je lichaam vetreserves opmaken om aan energie te komen, in plaats van dat het de recente energieinname (dus wat je even daarvoor gegeten hebt) gebruikt om energie te maken.

Het ketogeen dieet vraagt van je om weinig koolhydraten te eten. Lukt dat? Dan ben je in ketose en zal je lichaam voortdurend oude vetreserves opmaken. Je valt daardoor in snel tempo af.

Als je in ketose raakt, vermindert je eetlust. Dat is een bijkomend voordeel, want zo krijgt je lichaam ook geen nieuwe voeding binnen om energie uit te halen.

 

Hoe doe je dat?

Het volgen van een ketogeen dieet is redelijk eenvoudig. Je moet je aan de richtlijnen houden van een ketogeen dieet. In een notendop gelden de volgende richtlijnen:

  • Houd je aan de volgende verdeling. 60 tot 75% van je calorieën haal je uit vetten, 15 tot 30% uit eiwitten en slechts 5 tot 10% uit netto koolhydraten (netto koolhydraten zijn je totale koolhydraten zonder vezels).
  • Breng de dagelijkse netto koolhydraatinname terug naar minder dan 50 gram. Bij voorkeur zelfs naar 20 tot 30 gram.
  • Beperk de inname van eiwitten.
  • Eet gezonde vetten (verzadigde vetten, omega 3-vetzuren, enkelvoudig onverzadigde vetten).
  • Eet als je honger hebt, ook al is dat weinig. Stop met eten als je vol zit!
  • Drink veel water (2 liter per dag minstens!)
  • Lees kritisch de etiketten van wat je eet en houd je aan de richtlijnen. Je eet al snel teveel koolhydraten zonder dat je het door hebt!
  • Wees kritisch: producten die letterlijk zeggen “koolhydraatarm” te zijn kunnen alsnog veel koolhydraten bevatten.
  • Plan je maaltijden van tevoren middels een goed weekmenu en zorg dat je je strikt aan je planning houdt.

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Dit gratis weekmenu kan je helpen om goed te starten met een ketogeen dieet, zonder dat het je direct begint te duizelen.

 

Keto recepten

De beste manier om een keto dieet te volgen is door keto recepten te bereiden. Op deze website tref je er velen aan. Deze recepten zijn stuk voor stuk toe te passen in een ketogeen dieet, maar het blijft wel belangrijk om zelf grip op de koolhydraten te houden. Zorg ervoor dat je dit goed bijhoudt om te voorkomen dat je niet in ketose raakt of er snel weer uit bent.

Vind je het lastig om alle richtlijnen van het ketodieet te volgen? Of wil je meer recepten tot je beschikking hebben? De Afslank Receptenbijbel is uitermate geschikt voor mensen die willen beginnen met een ketogeen dieet. Je wordt stapje voor stapje verder geholpen, inclusief weekmenu’s, boodschappenlijstjes en heel veel informatie.

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie