Is het ketodieet gevaarlijk

Helaas gaan er over het ketodieet onjuiste beweringen rond. Eén van die beweringen is dat het ketogeen dieet gevaarlijk zou zijn voor je gezondheid. Om maar direct antwoord te geven op de vraag in de titel: Nee, het ketodieet is niet gevaarlijk.

Wel wordt vaak gedacht dat het ketodieet een crash dieet is en van crash diëten kunnen we wel stellen dat ze gevaarlijk kúnnen zijn. In dit artikel leggen we je uit hoe dat zit.

 

Ketogeen dieet is geen crash dieet

Om te beginnen is een ketogeen nieet geen crash dieet. Het klopt dat je door een ketogeen dieet in korte tijd veel gewicht kunt verliezen, zoals dat ook kan bij een crash dieet. Maar het is zeker niet zo dat een ketodieet onder de crash diëten geschaard kan worden. Om dat te begrijpen, leggen we eerst uit wat het idee achter een crash dieet is.

 

Crash dieet

Het internet staat vol met informatie over een crash dieet. Kort samengevat komt het er op neer dat een crash dieet een dieet is waarbij het het doel is om in korte tijd zoveel mogelijk gewicht te verliezen. Er zijn veel verschillende crash diëten te vinden, zoals het ziekenhuisdieet, het waterdieet, het yoghurt dieet en het 10 dagen dieet.

Al deze crash diëten hebben de volgende overeenkomsten:

  • De diëten beperken een groot deel van je dagelijkse calorie-inname (en laten je soms zelfs hele dagen niets eten);
  • Binnen enkele dagen verlies je gewicht (al gaat het vooral om vocht en niet om vet);
  • Je kunt in een week tijd makkelijk 5 tot 10 kilo afvallen;
  • Er is geen enkele theoretische basis voor deze diëten;
  • Na het crash dieet kom je in rap tempo de verloren kilo’s weer aan.

Artsen en andere medische specialisten waarschuwen voor het gebruik van crash diëten.

 

Het gevaar van crash diëten

Waarom zijn crash diëten gevaarlijk? Het is niet zo dat ze bij uitstek allemaal gevaarlijk zijn, maar ze kunnen zeker schade toebrengen aan je gezondheid. De belangrijkste redenen om een crash dieet uit de weg te gaan zijn de volgende:

  • Het is ongezond om dagenlang niets te eten;
  • Veel crash diëten concentreren zich op één bepaalde voeding in het bijzonder (zoals het yoghurtdieet zich enkel op yoghurt richt en je bij het sinaasappeldieet alleen maar sinaasappels mag eten), waardoor je veel essentiële voedingsstoffen, minerealen en vitaminen niet binnen krijgt;
  • Als je lichaam geen energie uit vetten, eiwitten en koolhydraten krijgt, gaat het spiermassa afbreken om aan energie te komen;
  • Mensen die enkele dagen een crash dieet volgen voelen zich vaak lusteloos en ongelukkig;
  • Je verliest veel vocht;
  • Je lichaam kan er niet goed aan wennen om geen energie binnen te krijgen en zal zich gaan verdedigen, waardoor je ziek wordt.

Tot slot is het zo dat je met een crash dieet weliswaar gewicht (lees: geen vet) verliest, maar dat zit er in de kortste keren weer aan.

 

Minderen met koolhydraten

Wat is dan wel goed? Daar zijn de experts het over eens. Kijk naar diëten als het Atkins-dieet, het Dukan-dieet, het South Beach-dieet en zelfs Weight Watchers. Allemaal richten ze zich op “anders eten”.

De juiste balans in koolhydraten, eiwitten en vetten vinden en nastreven staat bij deze diëten hoog aangeschreven en leidt wel tot de gewenste resultaten.

Een ketogeen dieet bant koolhydraten uit en vervangt deze voornamelijk door gezonde vetten. Dit gedachtegoed wordt door specialisten onderschreven en er is goede begeleiding te krijgen om het ketogeen dieet op de juiste wijze te volgen.

 

Goede begeleiding

Bij het afvallen met een ketogeen dieet kun je goede begeleiding krijgen. Bijvoorbeeld in de vorm van vele boeken die erover geschreven zijn. Ook de Keto Revolutie doet het goed. In dit online programma krijg je alle handvaten om op je eigen niveau in te stappen en het ketodieet goed te doorlopen.

Keto Revolutie bestellen (met korting)

 

Nadelen van een ketodieet

Zijn er dan echt geen nadelen aan het ketodieet te noemen? Jazeker wel. Het gaat echter niet om nadelen die de gezondheid schaden. Het meest genoemde nadeel is dat het ketodieet veel discipline vergt en niet iets is voor mensen die een dieet toch niet volhouden. Je moet er echt voor willen gaan. Daarnaast zorgt ketose voor een niet al te frisse adem (je gaat naar aceton ruiken als je in ketose bent) en kun je, zeker in het begin, veel gaan zweten.

Verder kleven er vooral voordelen aan het ketodieet, wat bewezen wordt in de vele recepten die er intussen al te vinden zijn.

Geef een reactie