Ik val niet af met mijn keto dieet

Het ketodieet is een zeer succesvol koolhydraatarm dieet dat door steeds meer mensen wordt gevolgd. De reden is simpel: het keto dieet helpt gewicht te verliezen, verlaagt je cholesterolgehalte en onderdrukt hongergevoeles.

Het overgaan op het ketogeen dieet kan wel lastig zijn. Heb jij het idee dat het niet lukt om met een keto dieet af te vallen, ook al ben je een tijdje bezig?

Dan zou het kunnen zijn dat je iets nog niet helemaal goed doet. Lees snel verder, want grote kans dat wij de oplossing voor je hebben.

 

Eet je niet teveel koolhydraten?

Het ketogeen dieet wil dat je in ketose komt en daarbij wordt gestreefd naar een maximale koolhydraatinname van 50 gram per dag. Liefst nog minder!

Het kan zijn dat jij alsnog teveel koolhydraten per dag binnenkrijgt. Let wel, 50 gram is al heel erg weinig! In een boterham zitten al 15 gram koolhydraten (en dan nog zonder boter en beleg). Het kan dus zomaar zijn dat jij – ondanks al je inspanningen – nog altijd teveel koolhydraten binnenkrijgt.

 

Eet je teveel eiwitten?

Veel mensen die een koolhydraatarm dieet volgen (de wat makkelijkere variant van het ketogeen dieet) schakelen over op het eten van eiwitten. Maar die eiwitten leveren alsnog veel energie en dat is prima binnen een koolhydraatarm dieet, maar helpt je niet om in ketose te komen.

Een ketogeen dieet ziet je dan ook liever weinig eiwitten eten en meer vet. Zorg dus dat je goed op de hoogte bent van waar de kracht van een ketogeen dieet nu precies in zit.

 

Je komt niet in ketose

Het is niet makkelijk om ketose te bereiken. Mensen denken dat dit in de kortste keren wel wil lukken, maar het gaat niet zo snel als men denkt.

Een ketogeen dieet is echt een strikt dieet. Volg je het niet helemaal volgens de regels, dan kom je niet in ketose.

Controleer dus regelmatig of je lichaam in ketose is. Dit doe je door je adem, urine of bloed op ketonen te testen met ketostrips.

Lukt het nu al een tijdje niet om in ketose te komen? Kijk dan of je inderdaad aan maximaal 50 gram koolhydraten per dag komt en schroef dit verder terug naar 30 gram. De kans dat het dan wel wil lukken is dan een stuk groter.

 

Je eet te weinig vetten

Een ketogeen dieet is heel duidelijk: eet niet meer dan 50 gram koolhydraten per dag en veel vetten. Eet jij niet genoeg vetten? Dan zal je niet in ketose raken en zal het ketogeen dieet niet werken.

Koolhydraten minderen, geen eiwitten meer en juist genoeg vet eten… Kun jij wel wat richtlijnen gebruiken? Dan adviseren we je dit gratis weekmenu te volgen.

Keto weekmenu

 

Je eet wel vetten, maar niet de goede vetten

Het kan zijn dat je je niet aangesproken voelt door het vorige item en juist wel vetten eet. Maar vraag je dan af: eet ik de goede vetten?

Ook daar zijn regels voor!

Je mag geen plantaardige oliën, want daar zitten veel omega 6 vetzuren in. Die zorgen dat ontstekingen kunnen ontstaan en groeien.

Neem juist wel omega 3 vetzuren (uit bijvoorbeeld vis) en verzadigde vetten (kokosolie of ghee gebruiken om in te bakken), enkelvoudig onverzadigde vetten (olijfolie extra vierge of avocado’s) of meervoudig verzadigde vetten (eieren, vette vis).

 

Te weinig calorieën?

Calorieën zijn nodig om energie te krijgen. Wanneer je te weinig energie binnenkrijgt, zal je vetverbranding niet goed op gang komen. Het kan dus zijn dat te weinig calorieën zorgen voor een uitgestelde vetverbranding en je het idee hebt dat je niet afvalt.

Dus nogmaals: wil je weten hoe je de juiste balans vindt in calorieën (koolhydraten, eiwitten en vetten)? Neem dan een kijkje bij dit gratis weekmenu.

Keto weekmenu

 

Slaap je voldoende?

Slaap is belangrijk. Zeker als je wil afvallen en het ketogeen dieet volgt! Slapen geeft je lichaam namelijk de kans om te herstellen, maar zorgt er ook voor dat je ghreline-niveau op peil blijft. Ghreline is een hongerhormoon. Als je daar teveel van hebt, zal je overdag meer honger krijgen. Los van dat je weinig fut hebt en eerder bereid bent de weerstand op te geven, zal dit hongergevoel je sneller naar snacks doen grijpen die zeker niet passen bij een ketodieet.

Tip: slaap minstens 7 uur per nacht, liefst 8 of zelfs 9.

 

Geef je lichaam de tijd

Tot slot is het belangrijk om je lichaam de tijd te geven om aan jouw nieuwe levenswijze te wennen. Een ketogeen dieet is een behoorlijke aanslag op je lichaam. Het is immers jarenlang gewend geweest om het anders te doen.

Overschakelen naar de energievoorraad en regelmatig (of zelfs voortdurend) in ketose verkeren en vet verbranden vraagt heel veel. Het kan dus even duren voor je lichaam optimaal mee werkt.

Daarom is het ook handig om het in kleine stappen aan te pakken en niet gelijk over te gaan. Je lichaam kan soms een week nodig hebben om zich aan te passen en opgeslagen vet te gaan verbranden in plaats van de koolhydraten die jij die dag gegeten hebt.

 

Doe een stap terug

Wat nu als het allemaal wat tegenvalt? Je doet je uiterste best, berekent je inname van koolhydraten, maar overziet het niet meer. Er zijn zoveel regels en richtlijnen? De meeste mensen kiezen er uiteindelijk voor om te beginnen met een stevig koolhydraatarm dieet. Vanuit een koolhydraatarm dieet kun je eenvoudig en snel de overstap naar het keto dieet maken, zonder dat het heel veel van je vraagt.

Wees verstandig en geef niet op, maar doe een stap terug om straks twee stappen vooruit te kunnen zetten (sneller dan je denkt).

De beste manier om dat te doen is door het boek de Afslank Receptenbijbel aan te schaffen. Dit boek is het enige dat het midden houdt tussen een koolhydraatarm en ketogeen dieet en dus de ideale manier om de overstap te maken als jij daaraan toe bent.

Ontdek hoe snel en makkelijk afvallen kan zijn, koolhydraatarm én ketogeen.

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie