Het Lazy keto dieet

Sinds het ketodieet aardig wat volgers heeft gekregen, zijn er ook andere varianten op het dieet bedacht. Het lazy keto dieet is zo’n variant.

 

Wat houdt lazy keto in?

Iemand die het lazy keto dieet volgt, volgt in principe gewoon het ketogene dieet, maar houdt niet alle macronutriënten en calorieën bij. Een stuk minder intensief, dus. Waar je bij het gewone keto dieet alles keurig bijhoudt in apps of op lijstjes, eet je gewoon wanneer je trekt hebt. De enige richtlijnen die men binnen het lazy keto dieet volgt zijn de volgende:

  • Blijf onder de 25 gram koolhydraten per dag
  • Vermijdt zoveel mogelijk koolhydraten uit voeding en drank

 

Is lazy keto zinvol?

Critici vinden het weinig zinvol om een lazy keto dieet te volgen, maar op zich is er niets mis mee. Het lazy keto dieet is vooral voor mensen die wel willen profiteren van het ketogeen dieet, zonder dat ze er heel fanatiek mee bezig willen zijn. Ze houden zich wel aan de belangrijkste voedingsvoorschriften, maar houden niet bij hoe het gaat met hun innames.

Daarbij geldt dat elke koolhydraat die je mindert er eentje is. Het is dus zeker zinvol om het ketodieet lazy te volgen!

 

Nadelen van het lazy keto dieet

De nadelen ten opzichte van het “gewone” ketodieet spreken in principe voor zich. Omdat je niet bijhoudt wat en hoeveel je eet, kun je ongemerkt toch meer koolhydraten binnenkrijgen. Zo kan ketose uitblijven.

Ook kan het zijn dat je meer eet dan je verbrand, waardoor je toch niet afvalt. Het zijn echter vooral nadelen die voor elk dieet gelden.

Mensen die het ketodieet volgen omdat ze spieren willen kweken, hebben geen enkele grip op hun vorderingen. Ze moeten zien en voelen of spieren echt toenemen en hebben geen andere middelen om te meten.

Voor wie dat niet uitmaakt, blijft het lazy keto dieet een prima alternatief voor het moeilijke ketodieet zelf.

 

Gewoon keto of lazy keto?

Wat moet je doen? Gewoon het ketodieet volgen of het lazy keto dieet kiezen? Die keuze is persoonlijk en hangt af van een aantal factoren. Hieronder zetten we ze op een rijtje.

Het gewone keto dieet volg je:

  • Als je discipline hebt en de tijd wil nemen om je vorderingen bij te houden;
  • Maximaal wil profiteren van de eet- en drinkgewoontes binnen het ketodieet;
  • Veel en vrij snel gewicht wil verliezen zonder verlies van spiermassa, energie en fitheid.

Het lazy keto dieet volg je:

  • Als je geen zin hebt in al het “gedoe” en gewoon af wil vallen door te minderen met koolhydraten;
  • Het je niet uitmaakt dat het langer duurt voor je op gewicht bent.

 

Keto recepten zijn in feite genoeg

In principe is het genoeg om keto recepten te bereiden en je aan de weekmenu’s te houden in deze boeken. Een aanrader op het gebied van het ketodieet is de Afslank Receptenbijbel. In dit uitgebreide kookboek tref je vele lekkere gerechten die perfect passen in het keto dieet, lazy of niet…

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie