De grootste voordelen van een ketogeen dieet

Verreweg de meeste mensen volgen het ketodieet omdat ze op gewicht willen komen en in vrij korte tijd een streefgewicht willen bereiken. Het ketodieet helpt daar bij, want het is heel simpel: volg je de richtlijnen van maximaal 50 gram koolhydraten per dag, dan val je razendsnel af. Maar… je moet wel veel discipline hebben.

Omdat afvallen het belangrijkste doel is voor de meeste mensen die het ketodieet gebruiken om af te vallen, gaan zij voorbij aan veel andere voordelen van het ketodieet. Die zetten we graag even voor je op een rijtje. Grote kans dat je dan nog meer gemotiveerd bent om het ketodieet te gaan volgen en volhouden.

#1 Verbranden van vetten

Hoewel afvallen al genoemd is, willen we er toch even bij stilstaan. Zodra je lichaam in ketose verkeert, verbrandt je lichaam geen koolhydraten meer voor energie. In plaats daarvan worden de huidige vetten aangeroepen. Omdat de inname koolhydraten zeer beperkt is, wordt het opgeslagen vet in razendsnel tempo verbrandt en verlies je dus in korte tijd aanzienlijke vetmassa.

#2 Eiwitten worden gespaard

Je mag tijdens een ketodieet eiwitten eten. Deze worden niet verbrand en kunnen dus ingezet worden voor andere belangrijke taken, zoals het herstellen van lichaamscellen en het bouwen van spiermassa.

#3 Minder honger

Mensen die het ketodieet volgen ervaren veel minder hongergevoelens. Dat komt omdat keto recepten erg verzadigden door de aanwezigheid van onverzadigde vetten. De kans dat je gaat snoepen om de honger te stillen, is dus zo goed als nihil.

#4 Minder suikers

Je mindert drastisch de consumptie  van koolhydraten. Daardoor gaat het insulineniveau in je lichaam omlaag, wat weer bevorderlijk is voor je bloedsuikergehalte. De alvleesklier hoeft minder insuline aan te maken. Hierdoor neemt het risico op diabetes type 2 aanzienlijk af.

#5 Lager cholesterolniveau

Net als dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, zal ook je cholesterolgehalte aanzienlijk verbeteren door het volgen van een ketodieet. Dat komt omdat je mindert met koolhydraten, die vaak zorgen voor een ongezond en te hoog cholesterol. De stoffen die je binnenkrijgt voor een slecht cholesterol ontbreken in een ketodieet.

#6 Lagere bloeddruk

Ook de bloeddruk van mensen die het ketodieet volgen is een stuk lager. Wederom speelt hierbij mee dat koolhydraten drastisch worden verminderd. Daarnaast bevatten ketogene recepten doorgaans weinig tot geen zout. Juist zout is een factor die de bloeddruk enorm beïnvloedt.

Starten met een ketodieet

Als afvallen niet je doel was, zijn er genoeg andere redenen te bedenken om met het ketodieet te starten. Je hebt in dit artikel een aantal voordelen van het ketogene dieet kunnen lezen. Wie goed wil starten met het ketodieet, maar nog niet goed weet hoe, doet er goed aan zich in te lezen via de Afslank Receptenbijbel. Dit is een praktische handleiding, inclusief weekmenu’s met ruim 100 recepten voor elk moment van de dag. Met dit boek en de juiste instelling kan het niet anders dan dat je gaat profiteren van alle genoemde voordelen.

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie