Calorieën tellen in het keto dieet

Als het je doel is om af te vallen, ben je het vast gewend om calorieën te tellen. Hoe minder calorieën, hoe meer je af zal vallen. Althans, dat is de strekking van de meeste diëten. Maar dat is niet hoe een ketodieet werkt.

Calorieën spelen namelijk een heel andere rol binnen het ketodieet. Hoe dat zit, leggen we je in dit artikel uit.

 

Wat zijn calorieën?

Calorieën (vaak afgekort tot kcal van kilocalorieën) zijn de totale hoeveelheid aan energie die je op een dag binnen zou moeten krijgen om op gewicht te blijven. Voor mannen geldt al jarenlang het gemiddelde van 2500 calorieën per dag, waar voor vrouwen 2000 de richtlijn is. Echter verschilt het aantal calorieën van persoon tot persoon en is het van vele factoren afhankelijk (als je veel beweegt, mag je meer calorieën binnenkrijgen dan iemand die de hele dag op kantoor zit).

Calorieën zijn de verzamelnaam voor drie belangrijke energievoorzieners, namelijk:

  • Eiwitten
  • Koolhydraten
  • Vetten

Binnen een ketodieet richt je je vooral op die laatste twee: je mindert aanzienlijk in koolhydraten (maximaal 50 gram per dag) en vervangt deze voor goede vetten.

 

Calorieën tellen… (de formule)

Wil je toch nog calorieën gaan tellen om te kijken hoeveel je precies binnen moet krijgen? Wees gewaarschuwd, want dat is een behoorlijke opgave. De energie die je uit vetten binnenkrijgt wordt namelijk heel anders verwerkt dan de calorieën uit koolhydraten en eiwitten.

Voor wie toch een poging wil wagen, volgt hier de formule.

Over het algemeen geldt dat je maximaal 50 gram koolhydraten per dag mag eten. Daar staat dan weer een aantal grammen vet tegenover. Om dit te berekenen moet je je lichaamsgewicht in kilo’s met 30 vermenigvuldigen. Daarmee krijg je het aantal calorieën dat je per dag binnen mag krijgen (maar verschilt dus al van persoon tot persoon).

Stap 1: 30 x jouw lichaamsgewicht.

Vervolgens moet je de vetvrije massa achterhalen. Dat doe je in de sportschool of bij een diëtist. Deze vetvrije massa zal ergens tussen de 10% en 20% kunnen zijn. Deze vetvrije massa vermenigvuldig je met 8. Dan kom je achter het aantal eiwitten (in gram) dat je per dag mag nuttigen.

Stap 2: (30 x jouw lichaamsgewicht) – vetvrije massa = eiwitconsumptie in grammen

 

Wat blijft over?

Wat er vervolgens overblijft is de hoeveelheid vet die je uit calorieën mag halen.

Stap 3. (30 x jouw lichaamsgewicht) – (vetvrije massa) – (eiwitconsumptie) = hoeveelheid vetten

Het is een behoorlijk ingewikkelde en persoonlijke berekening. Het kan dus lonen om je goed in te lezen en gebruik te maken van recepten die sowieso passend zijn in een ketogeen dieet. Als je goede recepten wilt, kunnen we je het boek “de Afslank Receptenbijbel” aanraden. Hierin vind je de lekkerste recepten voor keto recepten, waarvan je zeker weet dat de verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten goed is.

Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie