Bloedsuikergehalte en het keto dieet

Als je overstapt op het ketogeen dieet – en daarmee drastisch mindert in het eten van koolhydraten – zal dat zeker gevolgen hebben voor hoe je lichaam werkt. Als er geen koolhydraten meer binnenkomen, zal je bloedsuikergehalte zakken.

Een laag bloedsuikergehalte heeft tot gevolg dat je alvleesklier glucagon gaat produceren. Je levert wordt hierdoor gestimuleerd om glycogeen om te zetten naar glucose. Zodra de glycogeenvoorraad leeg is, worden vetten gebruikt om aan energie te komen.

De vetten zullen de hersenen niet goed kunnen bereiken omdat er een barrière ligt door het te lage bloedsuikergehalte en hebben daarom ketonen nodig (die weer uit die vetten worden gemaakt). Deze vetten en ketonen worden voortaan gebruikt om aan energie te komen, waardoor je lichaam een normaal bloedsuikergehalte kan behouden.

Ingewikkeld verhaal? We zetten het hieronder in een diagram voor je uiteen.

Bloedsuikergehalte na het ketodieet

Insuline

Koolhydraten worden afgebroken tot suikers. Deze worden dan glucose genoemd. De suikers worden naar de bloedbaan geleid en vergogen het bloedsuikergehalte. Een te hoog bloedsuikergehalte is echter niet gezond. Het lichaam maakt een soort van antistof aan, die we insuline noemen. Insuline zegt de cellen om glucose binnen te laten om het op te slaan of te verbranden voor energie.

 

Insuline en vetten

Naast dat teveel suikers ongezond zijn, is een te hoog insulineniveau dat ook. Insuline zorgt namelijk dat suikers als vetten worden opgeslagen in je lichaam en je daardoor sneller aankomt.

Als er geen insuline bij de vetten komt kijken, zijn de vetten juist wel voordelig en kunnen ze helpen organen te beschermen of worden ze gebruikt om aan energie te komen.

De combinatie van insuline en vetten is echter niet bevorderlijk voor de gezondheid. Een te grote hoeveelheid vet met insuline kan leiden tot hart- en vaatziekten. Dat is dan ook de reden dat ongezonde (trans)vetten zoveel mogelijk worden vermeden binnen een ketogeen dieet.

 

Insulineresistentie

Gezonde mensen kunnen hun bloedsuikergehalte onder controle houden doordat ze insuline aanmaken. Helaas is het niet bij iedereen het geval. Er zijn steeds meer mensen met insulineresistentie. Er wordt niet meer gereageerd op wisselingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor de kans op diabetes type 2 aanzienlijk toeneemt.

Het lichaam is in dat geval niet meer in staat om het bloedsuikergehalte op peil te houden.

 

Oplossing: koolhydraatarm of ketogeen dieet

Mensen met diabetes type 2 wordt dan ook aangeraden om over te stappen op een dieet met minder koolhydraten. Een koolhydraatarm dieet is voor deze mensen al voldoende. Er komen immers minder koolhydraten binnen, die dus ook niet als suikers kunnen worden weggezet. De bloedsuikerspiegel zal minder snel uit balans raken.

 

Houd je bloedsuikergehalte op peil

Een gezond bloedsuikergehalte is van levensbelang. De gevolgen van een onstabiele bloedsuikerspiegel kunnen fataal zijn. Om je bloedsuikergehalte om peil te houden is een ketodieet niet nodig. Minderen met koolhydraten is al voldoende. Zeker als je dit doet aan de hand van recepten die bedoeld zijn voor mensen die af willen vallen én gezonder willen leven.

In het gratis weekmenu van de Afslank Receptenbijbel krijg je een aantal recepten aangereikt. Ook krijg je een weekmenu voorgeschoteld, dat je kan helpen om vandaag nog te beginnen met het verschil te maken.

Koolhydraatarm weekmenu

Geef een reactie